AlkalMáté Trupp: Fenyő Iván – Jurányi Ház

Amikor először ismerkedtem-találkoztam Fenyő Ivánnal, fontosnak tartotta megjegyezni, hogy nem a Fenyő Ervin nevű színész fia. Értettem. És fontosnak tartotta megjegyezni, semmi köze Fenyő Miklós rocksztárhoz. Értettem, bár akkor ő sem gyanította, hogy nagyon is köze lesz hozzá. (Made in Hungária) Arra gondoltam, ez a fiú SAJÁT NEVET akar, HÍRNEVET!

Máté Gábor osztálya most az ő életét mutatta be a Jurányi Házban. Az eddigi feltárulkozások őszinték és szinte leleplezőek voltak. Az elején szó esik a búzafűről, nem kapunk választ arra, hogy mennyiben hagyatkozhatunk a varázserőre. Szó esik a megmondó ember szájából a labirintusról, amibe bárki bármikor belekerülhet, na de ha és netán elébe kerül egy fal, kérdés, elmerészkedik-e odáig. Elmegy-e a falig? Beszélnek a határokról, de egyik esetben sem látjuk, hogy a Fenyő Iván életéről szóló előadás maga elmenne a falig. 

Ha a volt osztálytársak írják az előadást, számíthatunk az éles képre és a fényes tükörre, ilyennek látják a főhőst. Itt mintha még fényesített is lenne, óvatos látlelet, nem akar bántani senki senkit, főként a szereplőként meg sem jelenő címszereplő érzékenységét. A főhős részt vesz az előadás készítésében, különben honnan is tudhatnának róla a többiek gyerekkori és ifjúkori részleteket? Hogy átverték az „itt a piros, hol a piros” közben ezer forinttal? Óh, minő tragédia! Hogy apával néha összezörrentek? Hjaj. A szülei nem tiltják, inkább támogatják ambícióit.

tukoraltal

Dömötör András és Vajda Milán (fotó: Dömölky Dániel)

A hírnév nem számít, ha magyar, nem számít, ha szakmán belüli, nem számít, ha múlandó. Márványba vésett kéz- és lábnyom – az már valami, ha Los Angelesben kérik fel a művészt. És igen! Ez is megtörtént! Híres rendező híres filmjében. Mi a baj? A híres rendező kihagyja filmjéből az Ivan Fenyo-jeleneteket. Megcsapja a valódi hírnév szele, de elsuhan. Máthé Zsoltismét egyedi és jellemző zenés szövegeket írt, még a fülemben van a Hollywood, Hollywoodcímű dal. Összeomlás, énkeresés, sorskérdések, pszichoterápia, a doktornőnek (Járó Zsuzsa), aki maga is hisz az ezotériában, látomása van: buddhizmus – ez a maga útja! Amíg nem maga a főhős lesz Látó, addig mindenki más látóbb az ő életküldetésével kapcsolatban. Kettesben utaznak Nepálba apával (Dömötör AndrásVajda Milán), ez szép jelenet az egyágyas puritán szálláson. Cenzorként is fellép az élete írása közben, megtudjuk, hány és hány jelenet MARAD KI a történtek közül. Megtudjuk, hogy a legnagyobb para a bulvársajtó. Merthogy hősünk híressé vált, sok magyar film főszereplőjeként. A filmezés és Hollywood reményében otthagyja a Katona József Színházat, néha felbukkan élő színészként. A Pszichoszínházban például tizenegy év alatt huszonhárom alkalommal játszott, azon belül is több tucat figurát. Karakterformáló ereje kiaknázza a tehetséget, értelmes fiúról van szó, jó humorérzékkel és emberismerettel megáldva. A csapatjátékos Fenyő Iván sokoldalú, segíti a közösségi munkát, hogy tud zongorázni. Czukor Balázskísértetiesen hasonlító gesztusai és hangja idézi fel, amikor része volt az Osztálynak: Iván játszik, amit ő gondol, az alkalmazkodás-besimulás-önfeladás nem erőssége. Irónia és önirónia a köbön. Gál Kristófeddigi leglazább jelenléte és énekszáma élvezetes volt. Szandtner AnnaAdél szerepére érkezik a fenyőiván–castingra – csak azért e szellemes csavar, hogy Jordán Adélmaga játssza el Fenyő Ivánt, amikor még az ő féltékeny és nárcisztikusan önző férje volt.

A legnagyobb nyílt színi tapsot Jordán Adélkapja, amikor anyját, Lázár Katit játssza, amint Fenyő Iván épp távgyógyítást szervez neki a távol-keletről virtuális műtét formájában. Mind elhisszük a szándék nemességét. Adél felolvas egy részletet a főhős nyomtatásban is megjelent könyvéből. A tanítás arról szól, mi minden kellene, szerep, film, szerelem és egyebek. Szóba kerül Fenyő mint Fény, azaz fényhozó, aki konferenciákon adja át az igét az életről mindazoknak, akik megjegyezték a nevét, hiszen sikeres és ismert lett. Megemlítődik az évekkel ezelőtt okozott karambol, és az említésnél nem is megy tovább az előadás. Túl lenni, ahelyett, hogy benne lenni; felszínt kapargatni; beszélni a szeretetről nem annyi, mint érezni vagy éreztetni a szeretetet. A záró oratorikus dal, amit az AlkalMáté jelenlévő tagjai énekelnek, arról zeng: „de elfogadni magadnak kell magadat!” 

BÁCSKAI JÚLIA

 

NKA csak logo egyszines

1