Itt minden csúnya és végtelenül kisszerű. A függöny felhúzása után a színpadon egy mélységében meghosszabbított, barna bőrfotelekkel berendezett nappali tárul elénk. A játékteret barna függöny határolja három oldalról, jól érzékelhetően kispolgári szegénység és ötlettelenség uralja Eddie Carbone életét. A szereplők leginkább a díványon üldögélve, vagy a bőrkanapék körül állva mondják a szöveget.

 

orkeny - pillantas 7

 

Hátul foglalnak helyet néma tanúkként, illetve a kar tagjaiként a brooklyni ház lakói, elöl pedig Eddie családja.

Arthur Miller jobban sikerült darabjai markáns, a megírás korán túlmutató társadalombírálatot fogalmaznak meg, izgalmas cselekmény keretében. Ez a jellemző Az ügynök halála, a Közjáték Vichy-ben, a nemrégiben magyarra fordított Üvegcserepek, de még inkább A salemi boszorkányok című drámájára. A Pillantás a hídról esetében gyengébb a társadalomkritika, inkább magánéleti konfliktuson alapszik a narratív szerkezet, és ezért halványabb a szöveg, de mivel a nevelt lányába szerelmes dokkmunkást játszó színésznek vonzó lehetőséget kínál a darab, szinte nincs olyan évad, hogy valamelyik színházunk műsorán ne szerepelne Miller színműve.

Az Örkény Színház előadását minimálakciók jellemzik, minimál-dialógusokkal. Az amerikai kétkezi munkás világa találkozik a görög tragédiáéval. Itt azonban nincsen végzet, nincsenek héroszok, sem istenek, csak egy agyondolgozott rakodómunkás, aki képtelen úrrá lenni érzelmein, valamint a családja, amelynek tagjai valamiképpen viszonyulnak az ő megváltozott személyiségéhez.

A színészek koturnus nélkül is alig mozognak, amikor azonban mégis, lényeges dolog történik. Ilyen például az, ahogyan Catherine és Rodolpho egymásra talál, amit a fiú szintetizátorjátéka kísér, vagy az a szenteste játszódó, Laokoón-csoportra emlékeztető jelenet, amelyben Eddie mind a nevelt lányát, mind a lány kezére pályázó Rodolphót szájon csókolja.

A vélt tragikus hatásnak ezekben a szenvtelen, hűvös játékstílus hamuja alól felparázsló indulati kitörésekben kellene lennie. Mácsai Pál pergő ritmusú rendezésében jól kidolgozottak a szituációk, és néhol a feszültség is érzékelhető, mégis összességében csalódást kelt az előadás.

A rendezésnek a kar szerepeltetése a legproblematikusabb része, mivel ez utóbbi nem lép fel önálló, jelentésalkotó igénnyel. A néző számára a görög színházból ismerős drámai konvenció szerint a kar kommentálja a cselekményt, előre jelez bizonyos történéseket, együttérez a főhőssel, esetleg kifejezi a közösség véleményét. Mácsai Pál azonban nem értelmezi újra ezt a hagyományt, egyszerűen beültet statisztákat a színpad hátterébe.

Gáspár Ildikó rövid, szaggatott tőmondatokkal operáló fordítása biztos alapot teremthetne egy ütős előadáshoz, olyan érzést keltenek a kifordított szórendű mondatok, mintha tegnap vetették volna papírra őket. A dramaturgiai munka is őt dicséri, az egyfelvonásosra húzott szövegben minden egy irányba, a tragikus vég felé mutat. Sajnos, a staccatószerű szöveghez nem idomul az előadás, a színészek, játékuk intenzitását tekintve, többféleképpen viszonyulnak a rendezői koncepcióhoz.

Ebben a felfogásban Alfieri ügyvéd inkább karvezető, semmint narrátor, ám Epres Attila gyakorlatilag észrevehetetlen ebben a szerepben.

Csuja Imre komoly színészi energiákkal egy tömbből faragott Eddie-t formál, de az általa teremtett lefojtott érzelem- és mozgásvilágból hiányzik az átütőerő. Für Anikó Beatrice szerepében remekel, talán ő tudja a leginkább megvalósítani a rendezői elképzeléseket. Színészi jelenlétének néhány pillanata, néhány látszólag odavetett mondat elég ahhoz, hogy megrajzolja a boldogtalan, de a férjét feltétel nélkül imádó, ötvenes asszony portréját. Debreczeny Csaba Marcóként és Polgár Csaba Rodolphóként nagy alázattal veszik tudomásul, hogy ezúttal nincs lehetőségük igazán kibontakozni.

Törőcsik Franciska Catherine szerepében néhány pillanat alatt talentumosan válik tinédzserből felnőtt nővé.

Az Örkény Színház előadása precíz és fájdalommentes. Mácsai Pál rendezése minden melodramatikus sallangot lehánt ugyan Arthur Miller darabjáról, de nem okoz igazi megrendülést.

SZEKERES SZABOLCS

 

NKA csak logo egyszines

1