Minden együtt van, ami a sikerhez kell. Ettől persze még lehetne rózsaszín, nosztalgikus  és kényszeresen retrós is a Római vakáció színpadi megidézése. Pelsőczy Réka azonban közel egy évtizede, eddigi rendezéseiben is (Gardénia, Pecsenyehattyúk, Sweet Charity, Én egy szemüveges kisfiú vagyok – hogy csak a műfaji sokszínűségre utaljunk) határozott, karakteres alkotónak bizonyult. A Római vakáció örök darab, filmes kötelező, éppen hatvanéves idén William Wyler több Oscar-díjas fekete-fehér romkomja. Audrey Hepburn, Gregory Peck és Róma csodát művelt. 2001-ben Paul Blake amerikai szerző vette elő szerencsés kézzel, s turbózta fel Cole Porter-dalokkal, és csinált belőle musicalszerűséget. Zöldi Gergely gyakorlott fordítói-dramaturgiai munkája nyomán élvezetes, finom nyári csemege lett belőle. Sokszoros öröm, nagy színészi tobzódás, hiszen a mese – trónörökösnő protokolláris nyűgeitől akar szabadulni inkognitóban, léhűtő újságíró megírná a nagy sztorit, de az érzelmek közbeszólnak – méltó narrációs kerete egy ötvenes évekbeli Cinecittà stúdió, a 7-es számú. Hommage, tisztelgés ez a fekete-fehér klasszikus előtt, egyben segítő játéklehetőség és vizuális dobbantóként szerénységében is fantáziamozgató díszlet a nem túl nagy és amúgy csak üggyel-bajjal mobilizálható térben. Kalmár Bence díszletében némileg lepattant minden, bádogkeverőpult, kellékek, zajos munkafény, a valaha elegáns Vespa. De amikor kell, néhány római kép is végigfut a háttérvásznakon. A filmes keverőpultban ül a zongorázó Puskás Péter és az effektes Varga Vince, kék munkaköpenyben – tényleg mindent megtesznek, ami aláfestésül megtehető. 

HERN MARTONrv053kgHernádi Judit és Márton András (fotó: Kolbe Gábor)

Pelsőczy Réka és a kiváló színészcsapat egy ötvenes évekbeli stúdióbelsőben „járja le” filmes próbaként az előadást. A színészek így hangsúlyozottan színészek, ráadásul kvázi privátban is eljátszanak egy kisebb háromszöget és egy ébredező kapcsolatot. A rendező felesége az érett korú művésznő, szeretője a mellékszereplő, a magakellető római statisztalányt, Francescát alakító kis színésznő. Ez a lazán és kedvesen emlékidéző alaphelyzet megképez egy másik játék- és szövegsíkot, a próbáló színészét:  „nem igaz, hogy csak az én jelenetemben gurigáznak” – szól ki jelenetéből a rendező felesége, vagy az Anna hercegnőt alakító fiatal színésznő nemcsak a szerepbeli fodrásztól kérdi meg, jól áll-e az új frizurája, hanem a rendezőjétől is, időnként ismételnek jelenetet stb. Ez számos poén forrása, még ha nem durván, hatásvadász módon aknázzák is ki ezeket. Bonyolultabb struktúra alakul így ki, s rétegzettebb lesz maga a játék is.

BELSO rv051kgSzikszai Rémusz, Cseh Judit és Nagy Dániel Viktor (fotó: Kolbe Gábor)

Ez a helyzet segíti elő azt is, hogy szereptöbbszörözések jöhessenek létre. Ebből maximálisan a néző és Nagy Dániel Viktor profitál. A forgatási mindenes narrátorként, az idegen ország nagyon jól nevelt örökösnőjének orvosaként, fodrászként, taxisként, inasként, pincérként játssza be a teret, harmadik a trióban, elkapja a retikült,  tolja a háttérfalat, remekül énekel, pazarul táncol. Természetes kettősségbe olvad össze, különösebb színezés nélkül Márton András aggodalmas udvarmestere és  kissé ambíciótlan filmrendezője is. Hernádi Judit a gardedám Vereberg grófnőként egy stylist (ki más, mint Nagy Dániel Viktor) segítségével fordul ki szigorúbb énjéből, s kokottos álruhájában indul a városba kiszökött makrancos hercegnő keresésére. Ez is – a ruha diktálta modor szerinti – kettőzés, de Hernádi nagyon pontos, nagyon jó tempójú váltásaiban végig ott van a habókos és kreatív alapszemélyiség. Hiszen ő dalolja a kevéssé ismert Porter-dalban: „Kísérletezz!”. És  ő szerez magának esti táncpartnert, hogy aztán a Colosseum melletti bárban elénekelhesse feledhetetlenül  a „Begin”-t. (Eközben még lezavar egy féltékenykedő sárkányfeleséget is a rendező oldalán.) Fekete Ernő a tavalyi Szerencsés flótásban nyújtott teljesítménye után már nem meglepetés a bulvárújságíró Joe Bradley szerepében. Jól táncol és énekel, megbízhatatlan éhenkórász zsurnalisztaként is sármos. Sváda, svung – ódon szavak, nehezen helyettesíthetőek. Ezek jellemzik őt is, és a nagyon sok játékot kitaláló, elementáris Szikszai Rémuszt, aki mintegy játékmesterként hozza a színpadra az egymásra figyelő, tuttiban játszó „barát”-figurát a fotós Irving szerepében. Mindig egy ütemmel később érti meg, hogy mi történik: hogy ki a lány Joe barátja ágyában, hogy az eltűnt hercegnő azonos a parkból hazahozott kótyagos lánnyal, hogy kellenek a szenzációs fotói, aztán meg már nem kellenek, mert a feltámadó igazi érzések elnyomják a bulvársikerre vágyás mohóságát (a hangeffektek ötletes kavalkádjában a beígért ötezer dolláros honor csábítását a kassza csörrenése fokozza). Szikszai külön és ízzel pepecsel a figurán, még egy „bolygó zsidó” karaktert is lazán megképez. Nagy szám a cigarettás párbaj, a macsós férfi-szembenézés, amikor a sajtótájékoztató előtt még nem tudják eldönteni, felfedjék-e a hercegnő előző napi távollétének titkát, vagy sem. (Ezalatt a Volt egyszer egy vadnyugat témája szól.)  A férfi triókban is remekül mozognak együtt Feketével és Naggyal. Cseh Judit is remek színt hoz. Mohó és fineszes statiszta, eszes római lány, elkábítható liba és mély bárénekesnő. Tenki Rékát öröm látni az álomszerepben, énekelve, táncolva. Semmi audrey-s nincs benne egyébként. Saját inkognitót őriz, magától arisztokratikus és tartózkodó. Rejtőzködő és titokzatos színésznőnek láttam eddig, általában mindig fontos szerepekben Tenki Rékát a Katonában és a Nemzetiben is. Itt a saját lehetőségeinek határait tapogatja, ízléssel, légiesen. Naivitása, örömei színészi örömöknek is tűnnek. Egy piros sál is megváltoztatja, a férfipizsama érintése is fellelkesíti. Fagylalt, terasz, Colosseum, robogó: ártatlan apróságok, amik helyett ő más dolgokat tud. Felelősen cselekszik az életkorát meghaladó terhek tudatában is: ettől lesz végig finom és bensőséges, minden derűs harsánysága ellenére is a játék. Anna és az Annát játszó színésznő és Tenki Réka professzionális színészként is megmutatja, hogy ez volt, ez huszonnégy óra volt, vakáció és nem több. 

A szentendrei jó hangulatú, vidám este viszont lehet, hogy nem csak bő két órára, hanem tovább is kitart, minőségi produkciót jelentve a következő évadra is. 

 BUDAI KATALIN

 

 

NKA csak logo egyszines

1