Kolibri Színház

Minden idõk egyik legszebb gyerekregénye Paul Gallico Jennie, te drága! címû - méltatlanul kevéssé ismert - meséje. Klasszikus át- és visszaváltozós, fordulatokban és érzelmekben gazdag történet egy macskarajongó kisfiúról, aki hányatott sorsú, de boldog kóborkandúrrá lesz (illetve mint kiderül: súlyos betegségében, lázálmában éli meg ezt a sorsot), majd végül - a felnõtté válás számos gyönyörû és fájdalmas tapasztalatával felvértezve - visszaalakul emberré (a kisfiú felébred kómaközeli állapotából), és a gyógyulás örömére végre kap a szüleitõl egy macskát, amire addig hiába vágyott.

Ellentétes irányú - és végleges, visszaváltozás nélküli - átalakulásról szól a Macskák társasága című mese, amely eredetileg szintén regényként íródott: Minna macska fiatal nővé változik (mert valami mérgezőt evett a vegyszergyári hulladékból), és bár megvolna a recept, hogyan válhatna ismét macskává, egynémely fajtársa megvetésének közepette az emberlét mellett dönt, hiszen addigra már "gazdájával", a macskarajongó fiatal hírlapíróval túlzottan is fontossá váltak egymás számára. A történet egyszerű és kedves; kétségtelenül meglévő didaxisa (a városkában kiskirálykodó, hazug, korrupt, környezetszennyező és macskagyűlölő vegyszergyáros mesterkedéseivel kapcsolatban) nem tolakodó; a macskaszerű és az emberi tulajdonságok vegyítése - mind a macskáknál, mind a macskából lett lánynál - ötletes, szellemes.

A Novák János rendezte előadásban emberi szereplők és bábok játszanak együtt, ez utóbbiak alakítják az állatokat; a nézőtéren egyszerre szurkolunk Minna (Megyes Melinda) és Tibbe (Szanitter Dávid) boldogulásáért, meg Loncsos macska és porontyai, valamint az érzékeny lelkű Bolyhos kandúr sorsáért (Loncsos és Bolyhos életre keltői Erdei Juli és Ruszina Szabolcs). Megyes Melinda bájos és jó mozgású, macska múltját a gesztusaiban őrző Minna, Szanitter Dávid kölykösen sármos macskatulajdonos, zsurnaliszta, albérlő és szerelmes - teljességgel érthető, hogy rögtön nyert ügyük van a gyerekközönségnél. Nem különben az Orosz Klaudia tervezte sokszínű, torzonborz, élénk tekintetű bábmacskáknak. A kiskorú nézősereg egyébként példásan viselkedik, amiben nyilván jelentős szerepet játszik a Kolibri előadásainak közönségnevelő hatása. De a felnőtteket is elszórakoztatja a mese és a bábkarakterek humora: a gazdája értetlenségén a fejét falba verő Bolyhos, a nagyszámú csemetéje miatt érces hangon panaszkodó Loncsos, a heringért cserébe híreket és álhíreket szállító okos-naiv, nyávogó gyülekezet. Még a díszlet ellentmondásain is hajlamosak vagyunk átsiklani, s azt is megszokjuk, hogy - bár a jelmezek egyébként találóak - a történetben szereplő iskolás lánynak valamilyen okból mindennap minden szakaszában matrózruhát kell viselnie (a díszletet és a jelmezeket szintén Orosz Klaudia tervezte).

Megyes Melinda és Szanitter Dávid

Ami azonban fogasabb kérdés: a zenei betétek szerepe, szükségessége ("mese sok zenével" - adja meg az előadás plakátja a műfaji meghatározást). Novák Jánosnak nyilván vitathatatlanul nagy tapasztalata van abban, mi és meddig köti le az egyes korosztályok nézőinek figyelmét, s bizonyára ennek alapján helyez el könnyed, egyszerű hangszerelésű betétszámokat a történetben. A megvalósulást látva a recenzenst mégis kétely fogja el: vajon ezek nélkül a cselekményt minduntalan megakasztó, nem különösebben fantáziadús koreográfiával előadott dalok nélkül a gyerekek tényleg nehezebben tudnák befogadni, esetleg kevésbé szórakoztatónak tartanák a történetet? A magam részéről egyáltalán nem hiszem, hogy túl sűrű lenne a szöveg, ha nem hígítanák rendre olyan színvonalú zenés versikék, mint hogy "esik, ilyenkor sok minden megesik, a macska a talpára esik", vagy mint az, amely a macska fő vonzalmait a "halat enni, dörgölőzni jó"-ban, az ember fő tulajdonságait pedig "sorban álló és horkoló" karakterében határozza meg (a dalszövegeket a színpadra állító Fábri Péter jegyzi). És akkor még nem is szóltunk a rímkényszer afféle különcségeiről, mint például az, amikor a kutyáktól természetszerűleg rettegő Minna magával kapcsolatban megénekelni kényszerül - a macskalét egerészésén kívül - emberlénye agarászását (!) is.

Az előadás egésze nem ezt érdemelné.

DÖMÖTÖR ADRIENNE

 

NKA csak logo egyszines

1