Szindbád
Griff Bábszínház

Legszívesebben minden felnõttet is elvinnék a zalaegerszegi Griff Bábszínházba, az egyébként gyerekeknek szóló Kutyaélet címû elõadásra, hátha megértené, megérezné az intoleránsabbja is, hogy milyen végzetesen ostoba dolog gyûlölni valaki(ke)t csak azért, mert más(ok), mint a többiek. A Tomi Ungerer meséje nyomán készült elõadás (színpadra alkalmazta Király Levente - gondolom, nem azonos a Szegedi Nemzeti Színház Kossuth-díjas színmûvészével) bájosan didaktikus tanmese azokból az idõkbõl, amikor a kutyák és a macskák által békés egymás mellett élésben lakott vidéket a gyûlölség kettészakította.

A macska családba született, cicának várt kiskutya kálváriája az övéi, majd átszökvén a folyó túloldalára, fajtársai között, s végül az embert, akarom mondani a kutyát próbáló megoldás szívfájdítóan ésszerű, csak legyen, aki a szívére és az eszére egyszerre képes hallgatni. Tündéri játékosok, mintha csak gyerekek volnának, adják-élik a számtalan karaktert, kutyákban, macskákban egyként hiteles emberi karaktereket formázva, s az önfeledtnek tetsző játékossággal elfedve az egyébként nem kellemetlen didaxist.

Idősebbeknek szól, áttételesebb a tanulság, de nem kevésbé hatásos, mívesen kidolgozott mind a szöveget (Borbély Szilárd és Veres András), mind a díszletet, a játékteret (tervező: Boráros Szilárd), mind a színészi játékot tekintve a Szindbád című előadásuk a vendég Ilyés Róbert valamint Tatai Zsolt címszereplésével, az egyetemista Veres András rendezésében. Igen, egy név, mégis két címszereplő, akik közül a fiatalabbik, még tapasztalatlan s ennek megfelelően öntudatos, szájhős Teherhordó Szindbád énképe, identitástudata sokat formálódik a történet végére az idősebb, bölcsebb és tapasztaltabb Tengerjáró Szindbád hatására. A szépen megrajzolt kapcsolat mintha a színpadi szituációból is merítkezne: öröm látni, hogyan válik egyre jobb, egyre erőteljesebb, magabiztosabb színésszé Tatai Zsolt, s hogyan segíti, viszi magával ebben az előadásban partnerként, színészi jelenlétének erejével a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színház Jászai-díjas, kitűnő színésze, Ilyés Róbert.

Fiatal s máris igen erős társulat a három éve alakult Griff Bábszínházé. A Színművészeti Egyetem bábszínész osztályából vagy a Budapest Bábszínház színészképzőjéből kerültek ki jobbára, mint Badacsonyi Angéla, Törőcsik Eszter vagy Tatai Zsolt, de akad köztük, aki a Kolibri Stúdiójában kezdte, alternatív színházakban folytatta, s most Lengyelországban tanulja a bábszínészetet és -rendezést, mint Csató Kata. Olykor más formációban is összeállnak, s felnőtteknek csinálnak bábszínházat - olyankor például Bábrándozóknak hívják őket. (De mondom, ezek az előadások is nyugodtan megtekinthetők korra, nemre, felekezetre, pártállásra való tekintet nélkül.) Érezhetően kíváncsiak a világra, egymásra, és van mondanivalójuk. Hihetetlen energiáikkal a színház igazgatója, a társulat építője, Kovács Géza szemlátomást igen jól gazdálkodik: terheli őket és hagyja szárnyalni. Hagyja, hogy megcsinálják, amit szeretnének - így született az Én, Antigone című előadásuk például -, és folyamatosan megteremti a továbblépés lehetőségét.

SZŰCS KATALIN ÁGNES

 

NKA csak logo egyszines

1