Két fehérrácsos kórházi ágy. Két gombolós pizsamába bújtatott férfi. Paplan, párna, meg ami kell. Fekszenek. Hozzánk képest a falon. Illetve hozzájuk képest mi ülünk másik dimenzióban. Két dimenzió, egy tér. Érdekes feltevés. Ki van kint, és ki van benn? Ki is az igazi beteg? A társadalom, vagy annak szorgos részesei? Minden relatív.

A magyar nyelv jellegzetes humorával játszik a szöveg. Hihetetlen bájjal boncolgatja életünk félreértéseit. A szobatársi kapcsolat érdes kényszerszituációját feltárva kel életre a szó-beszéd. Ami nem más, mint két férfi párbeszéde, ugyanarról, de nem ugyanúgy. Banális filozofálgatás és fricska a gyomrunk közepéig hatolva. Anamnézis vagy diagnózis? Priznic, a szenvedély okozta lázra. Olykor felülnek a fal-ágyukon, és csak a fejük búbját látjuk. A fény megváltozik, s egy képzeletbeli orvoshoz, alakhoz, önmagukhoz beszélnek. Vallomás. Mondataik úgy fonódnak össze, hogy az értelmük is csavarodik. Összehangzanak, eltérnek és reflektálnak a szavak. Mindannyian akarunk valamit, de nem biztos, hogy ki is mondjuk. Mindannyiunknak fáj valami, de nem biztos, hogy elmegyünk az orvoshoz. Beszélnek a nőkről, az álmokról, a játék mechanikájáról, meg a lajhárról is, akinek nincs szexuális élete. A kiszolgáltatottság érzetét kelti, remekül, a lógó pozíció. Plusz pakolás a meg nem értett, félreértett humor, az egymás mellett elbeszélők távolsága. Az előadás varázsa a kétértelműségben és az improvizatív elemekben rejlik. Ugyanakkor ezek a buktatói is esetenként, mert a tempó nem mindig képes követni a gondolatot.

A mozgáselemek, gesztikulációs jegyek precízen működnek. Szimmetrikusak és egy újabb jelentéssíkot nyitnak meg. Ezek közül a "nekem van gondolatritmusom" mondat és a kézzel ütött ritmus pillanatbeli találkozása a legizgalmasabb. A szereplők húsvér élőlények, de esetenként nincs bennük semmi antropomorf. "Lászlót" keresnek, izzadnak, és lapot is osztottak nekik. Kánonban horkolnak, a levegő, mint a távolodó vonat hangja, úgy távozik belőlük. A bőrük néha olyan sárga, mint a búzaföldek. Betegesen egészségesek. A tér, ami a fal-ágy és a nézőtér között terül el, állandóan fenntartja a lehetőségét annak, hogy kikelhetnek az ágyból, hogy kimehetnek a kórteremből. Annak, hogy egyszer csak "bent" hagynak minket. Szó nélkül, esetleg elköszönve, de hazamennek. Nem teszik meg. "Ha ki kellene mennem..." Külföldre, pisilni, haza vagy a közértbe? Mindegyik eshetőség ott lappang a dialógusokban. Az előadás ezen a ponton tudja a több értelmű szenvedélyt a legjobban izzítani. Az egyikük vágyakozik, a másikuk csitít. Az egyik mozdul, a másik mozdulatlan. Egyikük lázasan készül valamire, a másik még azt sem tudja, hogy hogyan kell készülni. A beckett-i dráma várakozóan kietlen párbeszédeire és kontúrjaira hasonlít helyenként az előadás. Persze az orvosok frazeológiai "szükségleteit" is nyakon csípi. Ki érti, hogy mit mond neki az orvos, ha nem orvos? Egy A/4-es lapra valóban ráférne az életünk? Minden, ami bennünk működik, él, csupán néhány szerv, ami szükséges a létezésünk észleléséhez és fenntartásához? A fény szisztematikusan jelzi a dramaturgiai váltásokat. Az "UFO világítás", mint az idepottyant felfoghatatlan, úgy jelenik meg. Vicces, sztereotip, tévé fényű, közvetlenül idegen, meg egy csöppet ijesztő is. Aztán a döntésképtelenség bogyóit is benyeli a kiválasztott. Aki nem más, mint az a férfi, aki a meggyógyulás lassúdad könnyedségét viseli a testén. Az egészséges nem méri fel értékét állapotának, amíg ki nem lyukad a foga, be nem kövesedik a veséje, el nem kezd nyilallni a térde. Aztán már késő, valami elveszett. Az előadás alatt is elvész valami az egyénről alkotott képből, a betegség lejegyezte tünetekből. A végén a kórlap összes idegen ízű szavát egyetlen vers-vallomássá gyúrják. A szavak kifordulnak a helyzetükből, és a versmondás hangsúlyába költöznek. A lelet távolsága elhasad, és maradnak a jó öreg magyar szavak, meg a ki nem vasalt gondolatok.

Két fehérrácsos kórházi ágy. Két gombolós pizsamába bújtatott férfi. Paplan, párna, meg ami kell. Fekszenek. Hozzánk képest? A falon.

SZABÓ IMOLA JULIANNA

 

NKA csak logo egyszines

1