A Salzburgi Ünnepi Játékok és egyik legkorábbi főszponzora, a Nestlé vezetősége egyetért abban, hogy a kiváló minőség alapkövetelmény. Éppen ebből a meggondolásból hívták életre a fiatal tehetséges karmesterek számára 2010-ben a „Young Conductors Award” elnevezésű díjat. Nem karmesterverseny ez a szó hagyományos értelmében, hiszen a gyakorlatban arról van szó, hogy afféle tehetségkutató tájékozódások után három fiatal karmestert hívnak meg, akik lehetőséget kapnak a Salzburgi Ünnepi Játékok keretében egy-egy koncert vezénylésére, s közülük díjazza a legjobbat a zsűri. A versenygyőztes koncertjének live-felvétele megjelenik a Salzburger Festspieldokumente sorozatában.

A zenei versenyek létjogosultságát és hasznát tekintve megoszlanak a vélemények. A sikeres versenyzéshez speciális alkat kell (az a típus, aki „élesben” képes akár felülmúlni önmagát), s gyakran előfordul – kiváltképp, mióta gombamód szaporodnak a különböző megmérettetések –, hogy a győzteseket szinte másnapra elfelejtik.

Az élet furcsa dolgokat tud produkálni – a YCA nyerteseinek aligha kell tartani a feledés homályától. A 2010-es első díjazott, David Afkham napjainkban Madridban a Spanyol Nemzeti Zenekart vezeti, és több turnén vezényelte a Gustav Mahler Ifjúsági Zenekart. A 2011-es nyertes, Ainars Rubikis a második legnagyobb orosz operaház zeneigazgatója Novoszibirszkben, a 2012-ben legjobbnak bizonyult Mirga Gražinyte-Tyla (miután az elmúlt évadban sikeresen dolgozott Los Angelesben Gustavo Dudamel mellett és debütált a Bécsi Ünnepi Heteken) idén foglalta el a Salzburgi Landestheater zeneigazgatói pozícióját. 2013 díjazottja, Ben Gernon azóta sikeres vendégszereplésekkel mutatkozott be Londonban, az USA-ban és Japánban. A tavalyi győztes, Maxime Pascal jelenleg operaelőadást készít elő a Lille-i Operában, szeptemberben a Párizsi Opera Zenekarát vezényli, s ő készíti elő egy fiatal francia szerző, Arthur Lavandier új operájának a premierjét.

Idén, a hatodik YCA győztese a svájci Lorenzo Viotti lett.

S idén kaphattuk kézhez a tavalyi legeredményesebb versenyző, Maxime Pascal CD-felvételét, amely a 2014. augusztus 17-ei koncertjének rögzítése. Ő a Gustav Mahler Jugendorchesterrel Debussytől A tengert és Sztravinszkijtól A tűzmadár-szvitet tűzte műsorra.

(Egyébként a három jelölt koncertje mindenképp érdekes program a hallgatóságnak; amennyiben ismert-népszerű kompozíciókat vezényelnek, úgy a közönség több-kevesebb hangzó emlékképével is fel kell venniük a versenyt, ha pedig ritkaságot tűznek műsorra, a kuriózumok kedvelőinek okoznak örömet – ez utóbbira jó példa Gražinyté-Tyla 2012-es programja, amelyben Bernstein korai (1954-ben komponált) szerenádja egyszersmind jó szólista-lehetőséget kínált a kínai hegedűművész, Dan Zhu számára. (Salzburger Festspiele, SF 021)

A tavalyi nyertes, Maxime Pascal műsorválasztása telitalálat volt. Az idén 30 éves dirigens, aki gyermekkori zongora- és hegedűtanulmányok idején korán elhatározta, hogy karmester akar lenni, már főiskolásként közreműködött egy zenekar megalakításánál, amely a Le Balcon elnevezést kapta (Jean Genet műve szolgált ötletül a névadáshoz – és később, 2014 májusában ő vezényelte Eötvös Péter azonos című operáját). A fiatal karmestert régóta foglalkoztatják a hangszínek, kikeverésük lehetőségei, s eme érdeklődéséhez remek lehetőséget kapott kortárs komponistákkal (Pierre Boulez, George Benjamin, Michael Lévinas, Arthur Lavandier) való közös munka révén. Az árnyalatokban gazdag Debussy-partitúra és a pazar hangszerelő készségről tanúskodó Tűzmadár-szvit igazi kihívást jelentett számára – és a különböző nemzetiségű tehetségekből álló Gustav Mahler Ifjúsági Zenekar számára is.

Minden közreműködő részéről profizmust tapasztalunk – remekelt a felvételtechnika is, bizonyítván a live-felvételeknek nemcsak a létjogosultságát, hanem a nagy élményeket rögzítő, kivételes lehetőségét is (Salzburger Festspiele – SF 23).

FITTLER KATALIN

 

NKA csak logo egyszines

1